Przełom Online
CHRZANÓW. Małopolska Zachodnia 2020 - komunikacja to podstawa
Marek Sowa, marszałek Małopolski, podczas poniedziałkowej konferencji poświęconej rozwojowi zachodniej części regionu, wskazał, które z projektów mają największe szanse na dofinansowanie z Unii Europejskiej w latach 2014-2020.
Priorytetem wydaje się komunikacja oraz wszystko to, co ma szansę funkcjonować w oparciu o działania partnerskie gmin, powiatów instytucji, organizacji pozarządowych i biznesu.
- Pracujemy nad 30 projektami drogowymi. Decyzje, które z nich zrealizujemy, zapadną w przyszłym roku. Założenie jest takie, że nowo budowane drogi i obwodnice powinny prowadzić do istotnych korytarzy komunikacyjnych, skracać i usprawniać komunikację wewnątrz regionu. W tym aspekcie nie będzie już mowy o podziale na drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie. Eliminujemy też nieopłacalne modernizacje - mówił w poniedziałek w Chrzanowie marszałek.
Odnosząc się do lokalnych marzeń o doprowadzeniu szybkiej kolei aglomeacyjnej do Chrzanowa, wyjaśnił, że miasto nie ma na to szans, gdyż nie leży na planowanej trasie tej SKA (Katowice -Kraków). Chrzanów nie ma też na razie szans na dofinansowanie budowy parkingów w ramach projektu “Parkuj i jedź”, gdyż obejmuje on tylko pięć stacji węzłowych, m.in Trzebinię, a przystanków kolejowych już nie.
Marszałek Sowa rozwiał też nadzieje na wprowadzenie biletu zintegrowanego dla pasażerów spoza aglomeracji krakowskiej tłumacząc, że na przeszkodzie stoją trudności w rozliczeniach pomiędzy organizatorami transportu zbiorowego (komunikacji miejskiej i kolejowej).
- Dążymy do wprowadzania bezobsługowych automatów. To jest przyszłościowe rozwiązanie - powiedział odnoszac się do postulatu, o kóry upomniał się podczas konferencji wiceburmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek.
Wśród komunikacyjnych wniosków do programu rozwoju subregionalnego na lata 2014-2020 trafi niemal na pewno trafi projekt modernizacji połączenia kolejowego Oświęcim-Libiąż-Chrzanów-Trzebinia, o co jak powiedział burmistrz Ryszard Kosowski zabiegają zgodnie wspomniane samorządy. I ma duże szanse na sukces, podobnie jak połączenie drogi wojewódzkiej 794 z autostradą A4.
Więcej o konferencji i innych subregionalnych projektach mających zmienić Małopolskę Zachodnią do roku 2020, m.in 17 stokach narciarskich w Rzykach i przyszłości Pustyni Błędowskiej w najbliższym wydaniu “Przełomu”.
(AM)
Komentarze
1 komentarz
Chrzanów olali panowie, zapomnieli że obiecali złote góry, co nam z biletów 6cio godzinnych w III strefie aglomeracyjnej jak pociągi z Krakowa na Trzebini staną i dalej nie pojadą. Ironia losu?