Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Wybieramy rower

15.04.2014 12:28 | 0 komentarzy | 2 799 odsłony | red
Na jaki model roweru się zdecydować? Czy dobry sprzęt musi kosztować? Jak przygotować się do pierwszego w sezonie wyjazdu za miasto jednośladem? Radzi nasz ekspert Zbigniew Grabowski, właściciel sklepu rowerowego Autobike.com.pl w Chrzanowie.
0
Wybieramy rower
Właściciel sklepu rowerowego i zarazem miłośnik jazdy na dwóch kółkach Zbigniew Grabowski
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Na jaki model roweru się zdecydować? Czy dobry sprzęt musi kosztować? Jak przygotować się do pierwszego w sezonie wyjazdu za miasto jednośladem? Radzi nasz ekspert Zbigniew Grabowski, właściciel sklepu rowerowego Autobike.com.pl w Chrzanowie.

Rower musi być dostosowany do naszego wzrostu, sylwetki oraz potrzeb. Nie ma sensu kupować „górala”, gdy jeździmy tylko po mieście. Modna w ostatnich sezonach „holenderka” nie sprawdzi się w pagórkowatym terenie.

- Przed zakupem jednośladu radzę klientom usiąść na rowerze i przejechać choćby kilkanaście metrów. Przychodzą do mnie osoby, które kupiły rower w ciemno, nie testując go wcześniej, i teraz w ogóle na nim nie jeżdżą, bo jazda nie sprawia im przyjemności. Sprzęt jest niewygodny – przyznaje Zbigniew Grabowski.

Sklepy oferują setki różnych modeli rowerów w różnych cenach – od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych i więcej.
- Jeśli ktoś jeździ na rowerze okazjonalnie, nie potrzebuje sprzętu za kilka tysięcy złotych; całkiem dobry może kupić już za dwa, trzy tysiące. Prawdziwi pasjonaci jazdy na dwóch kółkach niejednokrotnie posiadają kilka rowerów: jeden do treningów terenowych, drugi do szybkiej, szosowej jazdy, kolejny na dojazdy do pracy – mówi Grabowski i wymienia kilka podstawowych rodzajów jednośladów.
Jednym z popularniejszych jest rower górski, przystosowany do jazdy po trudnym, górzystym terenie. Ma 27,5 oraz 28 calowe koła, szerokie opony, które znakomicie sprawdzają się poza miastem – w lesie, na piasku czy grząskich obszarach. Zdecydowanie gorzej jeździ się nim po asfalcie.

- Istotna jest także pozycja jazdy na rowerze górskim. Siodełko znajduje się mniej więcej na wysokości kierownicy, przez co rowerzysta jest mocno pochylony do przodu. Taka sportowa pozycja nie wszystkim odpowiada – zaznacza Zbigniew Grabowski.
Osobom, które wolą jazdę w wygodnej pozycji poleca rower trekingowy. Przeznaczony jest do pokonywania bezdroży, lasów, pól. Ma 28-calowe koła, cieńsze opony oraz inny kształt ramy. Siodełko jest usytuowane niżej od kierownicy, jest szersze i wygodniejsze. Odmianą roweru trekingowego jest crossowy z 28-calowymi oponami. Właśnie te modele zyskują dziś na popularności.
Jeśli ktoś jeździ na rowerze tylko po mieście, powinien zainwestować w miejski jednoślad, który jest bardzo wygodny w użytkowaniu. Ma duże koła z cienkimi oponami, dostosowanymi do jazdy po asfalcie czy chodniku oraz duże, wygodne siodełko. Z reguły na wyposażeniu jest pojemny koszyk na zakupy.

Osobom, które lubią szybko jeździć, nasz ekspert proponuje rower szosowy, przeznaczony do jazdy po asfalcie. Koła w takich rowerach są duże, opony cienkie i twarde. Siodełko umiejscowione jest powyżej kierownicy, co ułatwia osiągnięcie naprawdę niemałych prędkości.

Zanim wyruszymy w drogę, w rowerze trzeba skontrolować hamulce, powietrze w oponach, nasmarować łańcuch. Najlepiej, jak zaznacza Zbigniew Grabowski, zrobić to tuż po zakończeniu sezonu. Należy go dokładnie wyczyścić, nasmarować, uszkodzone elementy wymienić. Niestety, jak przyznaje, większość o tym zapomina i wraz z pierwszymi promieniami wiosennego słońca szturmem odwiedza serwisy, narażając się na kolejki.
Anna Jarguz

Przełom nr 14 (1136) 9.4.2014