Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Zimowe, letnie czy wielosezonowe?

14.11.2012 13:31 | 0 komentarzy | 3 239 odsłony | red
Kiedy powinniśmy zakładać opony zimowe? Czekać na pierwszy śnieg czy odwiedzić wulkanizatora wcześniej? Radzi Krzysztof Sobiecki z warsztatu Auto Centrum Ziomek w Trzebini.
0
Zimowe, letnie czy wielosezonowe?
Opony zimowe powinno się zakładać, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Kiedy powinniśmy zakładać opony zimowe? Czekać na pierwszy śnieg czy odwiedzić wulkanizatora wcześniej? Radzi Krzysztof Sobiecki z warsztatu Auto Centrum Ziomek w Trzebini.

Kiedy zakładać zimówki? Jedna z teorii mówi, że ogumienie wymieniamy, gdy temperatury spadną poniżej 7 stopni Celsjusza. Wtedy guma letniej opony nie jest już wystarczająco elastyczna, by zagwarantować przyczepność w każdych warunkach. W okresie jesienno-zimowym dobowe wahania temperatury są bardzo duże. W dzień mamy kilkanaście stopni, a w nocy przymrozki. Lepiej kilka cieplejszych dni przejeździć na zimowych oponach, niż ryzykować, by złapał nas śnieg na letnich.

Co jest lepsze: wymiana opon czy całych kół? Jeśli planujemy użytkować samochód kilka lat, to warto zainwestować w drugi komplet felg. Zaoszczędzimy wtedy na przekładce opon. Pamiętajmy jednak, aby każdego sezonu wyważać koła.

Wbrew obiegowej opinii, że alufeldze szkodzi sól i inne chemikalia używane do posypywania dróg, koło ze stopów lekkich to lepsze zabezpieczenie antykorozyjne niż stalowe. Jednak w zimie łatwo o uszkodzenie felgi (np. wpadnięcie w dziurę pod błotem pośniegowym).
Zimówki warto zakładać. Nawet, jeśli w przeszłości udało nam się przetrwać zimę podróżując na letnim ogumieniu, pamiętajmy, że opona zimowa jest po prostu lepsza. Pozwala na lepsze prowadzenie i skrócenie drogi hamowania. Na rynku są dostępne opony całoroczne. Jak pokazują testy w prasie branżowej, charakteryzują się one lepszymi parametrami na śniegu niż opony letnie, ale pamiętajmy, że rozwiązania kompromisowe nie mogą być idealne w każdych warunkach. Jednak osoby pokonujące rocznie niewielkie przebiegi mogą zastanowić się nad ich zakupem.

Na zimę może założyć węższe ogumienie? Według wulkanizatorów, taka opona daje większy nacisk jednostkowy (głębiej wgryza się w śnieg), lepsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego, ale na suchej nawierzchni auto gorzej się prowadzi. Pamiętajmy, że rozmiar ogumienia możemy zmieniać tylko i wyłącznie w zakresie w jakim przewidział to producent samochodu.
Przełom nr 44 (1065) 7.11.2012