Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacja

LINIA NR 103. W ministerstwie rosną koszty związane z przywróceniem kursów pociągów

12.08.2010 17:49 | 1 komentarz | 6 633 odsłon | red
7 lipca poseł PO Tadeusz Arkit złożył zapytanie do ministra infrastruktury w sprawie linii kolejowej nr 103 Trzebinia-Wadowice w powiatach - chrzanowskim i wadowickim. Z odpowiedzi z ministerstwa, którą dostał, niewiele wynika. W ciągu miesiąca wzrosła natomiast o 25 mln zł kwota potrzebna do tego, by przywrócić ruch pociągów na tej trasie.
1
LINIA NR 103. W ministerstwie rosną koszty związane z przywróceniem kursów pociągów
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

7 lipca poseł PO Tadeusz Arkit złożył zapytanie do ministra infrastruktury w sprawie linii kolejowej nr 103 Trzebinia - Wadowice w powiatach - chrzanowskim i wadowickim. Z odpowiedzi z ministerstwa, którą dostał, niewiele wynika. W ciągu miesiąca wzrosła natomiast o 25 mln zł kwota potrzebna do tego, by przywrócić ruch pociągów na tej trasie.

Poniżej w całości zamieszczam odpowiedź, którą na zapytanie dostał poseł Tadeusz Arkit.
Treść zapytania tutaj:
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/23BA61D5  

Wcześniej jednak chciałbym skomentować kilka kwestii w tejże odpowiedzi zawartych.
1. Przedstawione liczby - koszty utrzymania linii i niskie wpływy, jak dla mnie, nie są przekonujące. Autor odpowiedzi, poza przedstawieniem tychże liczb, nie podaje żadnych przykładów działań PLK, które mogłyby zwiększyć wpływy.
W tym kontekście znacząca jest wypowiedź rzecznika PLK SA, którą cytowałem we wcześniejszym materiale dotyczącym linii nr 103:
http://komunikacja.przelom.pl/?t=Jedni-deklaruja-drudzy-wnioskuja&p=2430  
„Gdyby zgłosił się do nas przewoźnik pasażerski lub towarowy gotowy do przewozów na tej trasie, ruch zostanie wznowiony - tłumaczy rzecznik Polskich Linii Kolejowych SA Krzysztof Łańcucki".
Chyba nie wymaga to komentarza.

2. Zdumiewająca dla mnie jest też kwota, która pada, tj. 137 milionów złotych, na przywrócenie ruchu „z prędkością przejazdu 60 km/h”. Pojawia się ona po raz pierwszy. Przynajmniej ja się z nią wcześniej nie spotkałem. Do tej pory Ministerstwo Infrastruktury podawało dwie sumy:
- ok. 65 mln zł - przywrócenie linii do użytku,
- ok. 112 mln zł - rewitalizacja linii.

3. Zastanawiające jest, że do tej pory nikt nigdzie nie wspomniał o kwocie potrzebnej na likwidację linii, a przypuszczam, że są to ogromne pieniądze. Na pytanie o koszty likwidacji odpowiedzi poseł Tadeusz Arkit nie otrzymał.

Z przesłanej odpowiedzi wynika również, że wniosek Wadowic złożony do "Strategii rozwoju transportu województwa małopolskiego 2010-2030" dla PLK nie ma żadnego znaczenia i PLK będzie nadal dążyć do rozbiórki "sto trójki".

Przy okazji wspomnę tylko, że starosta chrzanowski Janusz Szczęśniak zapowiadał kilka tygodni temu, że zamierza się spotkać z wójtem i burmistrzami gmin powiatu chrzanowskiego w celu wypracowania wspólnego stanowiska dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej nr 103. Początkowo spotkanie miało mieć miejsce na początku lipca, potem pod koniec lipca. Dzisiaj mamy 12 sierpnia. I cisza.
Piotr Tarczyński

Odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury na zapytanie posła Tadeusza Arkita

TI- 3MW- 024 - /2010
Pan GrzegorzSchetyna Marszałek Sejmu RP
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Tadeusza Arkita, przekazane przy piśmie
nr SPS-024-7387/10 z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie linii kolejowej nr 103Trzebinia - Wadowice w powiecie chrzanowskim i wadowickim, przedstawiam poniżej,co następuje.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Zarząd PKP PLK S. A., linia kolejowa nr 103 Trzebinia - Wadowice jest linią czynną częściowo, wykorzystywaną tylko na potrzeby ruchu towarowego na odcinkach: od Trzebini do Bolęcina i od Okleśnej do Wadowic. Na odcinku pomiędzy Bolęcinem i Okleśną przedmiotowa linia nie jest wykorzystywana w jakikolwiek sposób w działalności PKP PLK S.A.
Ponadto należy podkreślić, że raz w tygodniu na czynnych odcinkach, kursuje 1 pociąg zdawczo-odbiorczy, z maksymalną prędkością 30 km / h (na odcinku 22,900 - 37,409 km) i 40 km/h na pozostałych odcinkach. O braku zapotrzebowania na przewozy pasażerskie
na linii 103 Trzebinia - Wadowice świadczy bardzo niski wskaźnik pokrycia kosztów przychodami PKP PLK S.A., wynoszący zaledwie 28,3%.
Dodatkowo uprzejmie informuję, że całkowite koszty zarządzania niniejszą linią, przy uwzględnieniu kosztów utrzymania, prowadzenia ruchu oraz administrowania wyniosły w roku 2009 - 241,3 tys. złotych, natomiast przychody wyniosły 68,4 tys. złotych.
Zdaniem Zarządu PKP PLK S.A., powyżej przedstawione przesłanki pozwalają na wszczęcie procedury likwidacji, zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym.
Odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości rewitalizacji przedmiotowej linii kolejowej w ramach "Strategii rozwoju transportu województwa małopolskiego na lata 2010 - 20130" uprzejmie informuję, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zarząd Spółki, Gmina Wadowice wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w roku bieżącym z wnioskiem o ujęcie w planie rzeczowym m.in. inwestycji infrastrukturalnych w zakresie transportu, dotyczących:
osobowego ruchu kolejowym szynobusów na linii Trzebinia - Wadowice oraz kolejowego przewozu towarowego dla wykorzystania linii Trzebinia - Wadowice.
Szacunkowe koszty przywrócenia ruchu pasażerskiego i towarowego z prędkością 60 km/h wynoszą ok. 137 mln złotych.
Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że PKP PLK S.A. nie posiada tytułu własności przedmiotowej linii kolejowej, która pozostaje własnością PKP S.A i jest linią oddaną do odpłatnego korzystania, zgodnie z umową D 50.

Z poważaniem
TadeuszJarmuziewicz
SekretarzStanu w Ministerstwie Infrastruktury