Nie masz konta? Zarejestruj się

Praca, biznes, edukacja

Pociągi pojadą szybciej

19.05.2010 11:16 | 1 komentarz | 6 061 odsłon | red
INWESTYCJE. Trasa kolejowa pomiędzy Zabrzem a Krakowem przez Katowice doczeka się modernizacji. Kolej odnowi przeszło 50 kilometrów torowisk. Zmodernizuje też sygnalizację na blisko 60 kilometrach trasy. Efekt? Pociągi będą w stanie przejechać ze Śląska do Krakowa, przez powiat chrzanowski i Krzeszowice, w 30-40 minut, a popędzą z prędkością nawet 160 km na godzinę
1
Pociągi pojadą szybciej
Kolej wyremontuje m.in. torowisko na trasie pomiędzy Trzebinią a Krzeszowicami
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

INWESTYCJE. Trasa kolejowa pomiędzy Zabrzem a Krakowem przez Katowice doczeka się modernizacji. Kolej odnowi przeszło 50 kilometrów torowisk. Zmodernizuje też sygnalizację na blisko 60 kilometrach trasy. Efekt? Pociągi będą w stanie przejechać ze Śląska do Krakowa, przez powiat chrzanowski i Krzeszowice, w 30-40 minut, a popędzą z prędkością nawet 160 km na godzinę.

Z końcem kwietnia Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetargi na modernizację linii kolejowej E-30. To drugi etap prac. Przeszło 50 kilometrów torów ma zostać odnowionych do 2014 roku.

Kto wygra cztery ogłoszone przetargi? Dowiemy się w drugiej połowie czerwca. Dzisiaj wiadomo jedynie, że podstawowym kryterium będzie cena. Zwycięży ten, kto robotę wykona za najmniejsze pieniądze. Na sfinalizowanie prac będzie miał 40 miesięcy.

Trzy spośród czterech ogłoszonych przetargów są bardzo podobne.

Pierwszy obejmuje modernizację linii E-30 na odcinku od Jaworzna Szczakowej do Trzebini oraz od Szczakowej do Sosnowca Jęzora. To przeszło 20 kilometrów torowiska. Ci, którzy staną do przetargu, będą zobowiązani do wpłacenia wadium w wysokości... 13 mln złotych.

Przetarg drugi dotyczy odcinka linii pomiędzy Trzebinią a Krzeszowicami, mającego niespełna 18 kilometrów. W tym przypadku wadium wynosi osiem milionów złotych.

Trzeci obejmuje modernizację przeszło 20 kilometrów torów pomiędzy Krzeszowicami a Krakowem Głównym. Wadium - 7,3 mln zł.

Ostatni przetarg odbiega od trzech pierwszych. Dotyczy modernizacji sygnalizacji na odcinku prawie 60 km linii E-30. Wykonawca będzie zobowiązany do modernizacji sygnalizacji dla obszaru LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia oraz LCS Kraków Mydlniki.

Wszystkie cztery inwestycje będą prowadzone metodą zaprojektuj i buduj. Co to oznacza? Wyłonieni wykonawcy będą musieli nie tylko zmodernizować torowiska, ale też wcześniej zaprojektować swoje działania i uzyskać pozwolenia na budowę.

Linia kolejowa E-30 należy do Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Polskę z Niemcami i Ukrainą. W kraju nad Wisłą to odcinek długości przeszło 670 km. Modernizacja linii E-30 trwa etapami od 2000 roku. Trasa ma spełniać parametry głównych międzynarodowych linii kolejowych, czyli zapewnić prędkość do 160 km na godzinę dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Tadeusz Jachnicki

Przełom nr 19 (938) 12.05.2010

Czytaj również