Nie masz konta? Zarejestruj się

Praca, biznes, edukacja

Obwodnica północna

10.03.2010 10:41 | 0 komentarzy | 14 291 odsłon | red
INWESTYCJE. Obwodnica północna, stanowiąca nowy odcinek (o długości 4,1 km) drogi krajowej 79, połączy dwupasmową jezdnią o szerokości 7 m wiadukt kolejowy w Trzebini z węzłem balińskim na autostradzie w Chrzanowie. Budowa rozpocznie się najpóźniej w 2012 roku. Potrwa dwa lata i będzie kosztować ok. 182 mln zł. Inwestorem jest krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
0
Obwodnica północna
Mapa autorstwa projektanta trasy - spółki MP-MOSTY z Krakowa
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

INWESTYCJE. Obwodnica północna, stanowiąca nowy odcinek (o długości 4,1 km) drogi krajowej 79, połączy dwupasmową jezdnią o szerokości 7 m wiadukt kolejowy w Trzebini z węzłem balińskim na autostradzie w Chrzanowie. Budowa rozpocznie się najpóźniej w 2012 roku. Potrwa dwa lata i będzie kosztować ok. 182 mln zł. Inwestorem jest krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na publikowanej przez nas po raz pierwszy mapie, sporządzonej przez projektanta trasy - spółkę MP-MOSTY z Krakowa, zaznaczono dwa warianty przebiegu obwodnicy. Kolor niebieski (biegnący bliżej osadnika) oznacza trasę alternatywną, natomiast kolor czerwony - trasę preferowaną. Kolor zielony pokazuje część wspólną dla obu wariantów. Wyznaczenia przynajmniej dwóch wariantów trasy wymaga raport o wpływie inwestycji na środowisko.

Wariant preferowany jest nie tylko tańszy w wykonaniu (o ponad 30 mln zł), ale przede wszystkim przewiduje całkowitą przebudowę wiaduktu nad torami w Trzebini. Będzie to właściwie nowy obiekt, bo znacznie szerszy (25 m, by pomieścić po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz chodniki) oraz dłuższy (195 m), gdyż na końcu wiaduktu, przed kościołem salwatorianów, zaplanowano dwupoziomowy węzeł komunikacyjny.

Dołem pobiegnie nowy odcinek drogi 79, prowadzący docelowo obok zakładu karnego w kierunku Dulowej. Na górze (ok. 7 m nad dolną jezdnią) powstanie rondo turbinowe (na wzór tego w Chrzanowie). Stąd będzie się zjeżdżało z wiaduktu na obwodnicę i odwrotnie. Dodatkowo zaplanowano modernizację pobliskiego skrzyżowania ul. Długiej z ul. Dworcową, które zostanie powiększone i odsunięte od wiaduktu w stronę autostrady. Przewidziano ustawienie ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 2.000 m i średniej wysokości 4 m.

Obniżenie kosztów wariantu preferowanego uzyskano dzięki zmianie koncepcji bezkolizyjnego skrzyżowania nowej trasy z linią kolejową obok osadnika Trzebionki. Początkowo planowano, by biegła ona przez bagniste tereny (i nad torami) estakadą o długości 500 m. Teraz droga będzie poprowadzona w długiej na 270 m betonowej rynnie, którą tory przetną górą.

By nie dopuścić do zalania jezdni, biegnącej betonową rynną poniżej poziomu gruntu, przewidziano stacje wydajnych pomp. Będą zasilane z sieci energetycznej, a w razie braku prądu z własnych agregatów.

Obwodnica ma się łączyć z ul. Balińską w Chrzanowie małym rondem. Ponadto przewidziano zwykłe, czterowlotowe skrzyżowanie z ul. Sienkiewicza oraz małe rondo przy ul. Wodzińskiej. W Trzebini ul. Prusa otrzyma wiadukt i przetnie obwodnicę górą.

Kolorem fioletowym zaznaczono na mapie aktualny przebieg drogi krajowej 79 między Trzebinią a Chrzanowem. W stronę Jaworzna biegnie ona (za wiaduktem nad autostradą), ul. Trzebińską, ul. Krakowską i ul. Śląską. W stronę Krakowa biegnie (od ronda) ul. Oświęcimską, ul. Sienną i ul. Podwale. Kolor żółty to połączenie węzła balińskiego z rondem, czyli ul. ks. Skorupki i ul. Balińska.
Bogumił Kurylczyk

Przełom nr 9 (928) 3.03.2010

Czytaj również